BYLAWSARTICLE I - IDENTITYThe name shall be Le Club de Marketing Pharmaceutique du Quebec /The Pharmaceutical Marketing Club of Quebec (hereinafter referred to as the CMPQ / PMCQ). The CMPQ / PMCQ is an independent, not-for-profit corporation. The activities of the CMPQ / PMCQ shall be carried out in both official languages and all material shall be made available in both languages wherever possible. ARTICLE II - OBJECTIVESIt shall be the object of the CMPQ / PMCQ to:
ARTICLE III - CLASSES OF MEMBERSHIP
ARTICLE IV - MEMBERSHIP APPLICATION PROCEDURES
ARTICLE V - DUESThe annual dues for each active member are to be determined not later than the first of September of the then current fiscal year. Dues for Honorary Life members shall be waived in all instances. Only members in good standing shall have a vote at any official function of the CMPQ / PMCQ. ARTICLE VI - MEETINGSNotices of general meetings, or any meetings other than the Annual General Meeting at which official business is to be transacted, must be mailed by regular mail at least ten days prior to the date of such meetings. There shall be no necessity to publish any notice in either an English or French newspaper regarding any meeting of the members. ARTICLE VII - ORGANIZATION AND OFFICERS
ARTICLE VIIIA total of twelve (12) active members shall constitute a quorum at any General Meeting; at a Board of Director’s Meeting, six directors shall constitute a quorum.ARTICLE IX - FISCAL YEARThe fiscal year of the Club shall be from July 1st through June 30th of each year.ARTICLE X - ANNUAL GENERAL MEETINGThe Annual General Meeting of the Club shall take place during the month of May, at a time and place to be determined by the Board of Directors. Notices of this meeting shall be mailed not less than three weeks prior to the date of the meeting. In addition to election of the Board of Directors, the Annual General Meeting business shall include a summary presentation of the financial status of the CMPQ / PMCQ. ARTICLE XI - AMENDMENTSThese By-Laws may be amended by the board and ratified by a simple majority of the general membership who are present. No amendment shall be voted upon without first setting forth:
ARTICLE XII - FINANCIAL MANAGEMENTFinancial control will be ensured via employment of an outside financial consultant. This consultant will be remunerated according to an annual review by the Board of Directors. |
RÈGLEMENTSARTICLE I - IDENTIFICATIONLa raison sociale du Club est le Club de Marketing Pharmaceutique du Québec/The Pharmaceutical Marketing Club of Quebec (ci-après nommé «le CMPQ / PMCQ»). Le CMPQ / PMCQ est une société indépendante à but non lucratif. Les activités du CMPQ / PMCQ ont lieu dans les deux langues officielles et, dans la mesure du possible, tout le matériel est également produit dans les deux langues. ARTICLE II - BUTSLe CMPQ / PMCQ a pour buts:
ARTICLE III - CATÉGORIES DE MEMBRES
ARTICLE IV - MODALITÉS D'ADMISSION
ARTICLE V - COTISATIONSLa cotisation annuelle par membre est fixée au plus tard au mois de septembre de l’exercice financier en cours. Les membres honoraires à vie sont exemptés de cotisation en toutes circonstances. Seuls les membres en règle ont le droit de vote aux activités à caractère officiel du CMPQ / PMCQ. ARTICLE VI - RÉUNIONSLes convocations aux assemblées générales ou à toutes les réunions autres que l’assemblée générale annuelle, où l’on doit traiter des affaires officielles du Club, doivent être mises à la poste dix jours au moins avant la date de telles assemblées ou réunions. Il n’est pas nécessaire de publier, dans les journaux anglais ou français, d’autre convocation officielle aux réunions des membres. ARTICLE VII - ORGANISATION ET ADMINISTRATEURS
ARTICLE VIIIUn nombre total de douze (12) membres constitue le quorum de toute assemblée générale. Aux réunions du Conseil, six administrateurs forment un quorum. ARTICLE IX - EXERCICE FINANCIERL’exercice financier du Club va du 1er juillet d’une année au 30 juin de l’année suivante. ARTICLE X - ASSEMBLÉE GÉNÉRALE ANNUELLEL’assemblée générale annuelle du Club se tient au cours du mois de mai, à la date, à l’heure et au lieu fixés par le Conseil. Les convocations à cette assemblée doivent être mises à la poste au moins trois semaines avant la date de l’assemblée. Outre l’élection du Conseil d’administration, l’ordre du jour de l’assemblée générale annuelle prévoira une présentation sommaire des états financiers du CMPQ / PMCQ. ARTICLE XI - MODIFICATIONSLe présent règlement peut être modifié par le Conseil d’administration, et la modification ratifiée par vote majoritaire des membres présents à l’assemblée générale. Aucune modification ne doit être soumise au vote sans avoir préalablement :
ARTICLE XII - GESTION FINANCIÈRELa gestion financière sera assurée par un consultant financier externe, qui sera rémunéré selon des modalités réévaluées chaque année par le Conseil d’administration. |